Tasa-arvo on eräs valistusihanne. Kaksi muuta ovat vapaus ja veljeys. Tärkeimpiä ovat tasa-arvo ja vapaus, kun taas veljeys kuvaa tasa-arvoon ja vapauteen perustuvaa yhteiskunnallista harmoniaa.
Politiikka puolestaan on tavoitteellista toimintaa. Sillä on lähtökohtia ja päämääriä. Niinpä on tärkeää miettiä, kuinka tasa-arvoisuus ja vapaus sopivat politiikkaan, eli lähtökohdiksi tai päämääriksi.
Edistyksellisellä 1960-luvulla tasa-arvoa pidettiin
lähtöviivana, jolle ihmiset asetettiin, ja maalisuoralla kangasteli
mahdollisimman suuri vapaus. Ihmiset nähtiin olemusajattelun mukaisesti
tasa-arvoisina, ja siltä pohjalta pyrittiin lisäämään ihmisten vapautta. Tämän
päämäärän saavuttamisessa onnistuttiin osittain. Se oli tosin mahdollista vain
keinotekoisen politiikan – ottamisen ja antamisen
– kautta. Koska ihmiset eivät ole luonnostaan tasa-arvoisia, vapauden
kokemuksia voitiin tuottaa vallitsevaa yhteiskunnallista järjestystä kumoamalla.
Myönteistä siinä olivat oikeudenmukaisuuden vaatimukset mutta kielteistä
väkivalta ja pakonomaisuus.
2000-luvulla vapautta on pidetty lähtöviivana ja
tasa-arvoa päämääränä. Tällä tavoin ei ole kuitenkaan
saavutettu tasa-arvoa, ja lopulta myös vapaus on hautautunut. Virhe on johtunut siitä, että ihmisiä on erehdytty pitämään olemusajattelun
mukaisesti vapaina ja katsottu, että vapaus johtaa tasa-arvoon. Koska ihmiset
eivät ole lähtökohdiltaan kovin vapaita, tasa-arvoakaan ei ole saavutettu. Sen
sijaan ihmisille oletettua olemusvapautta on käytetty todellisia toimintavapauksia
vähentävästi esimerkiksi heikentämällä sosiaaliturvaa: ihminen on julistettu olemukseltaan vapaaksi ja sitten jätetty oman onnensa nojaan.
Niinpä tasa-arvo ei
ole sopinut poliittisen toiminnan päämääräksi. Miksi pyrkiä tasa-arvoon, jos se
merkitsee vain ihmisten yhdenmukaistamista ja samanlaisiksi tekemistä? Sen
sijaan tasa-arvo on sopinut luontevimmin lähtökohdaksi, jolloin se on täytynyt
määritellä mahdollisuuksien
tasa-arvoksi. Mahdollisuuksien tasa-arvo on perusta, jolta ihmiset
voivat tavoitella vapautta.
Vapaus taas ei sovi lähtökohdaksi (eli oletukseksi
ihmisille luonteenomaisesta perustilasta), mutta se sopii hyvin päämääräksi,
sillä kaikki ihmiset näyttävät tavoittelevan yhä suurempaa vapautta:
esimerkiksi seksuaalista vapautta tai vapautta työstä. Siis lopputulos on: mahdollisuuksien tasa-arvo lähtökohdaksi ja vapaus päämääräksi!
Samanlaisuus ei ole tasa-arvoa
Usein jätetään huomiotta, että tasa-arvon käsite sinänsä on ristiriitainen. Arvot muodostavat hierarkkisen suhdejärjestelmän, jonka kautta tietyt arvot erotetaan epäarvoista tai mielletään toisia arvoja arvokkaammiksi. Niinpä arvot eivät voi koskaan olla tasavertaisessa asemassa tasa-arvoisuuden vaatimalla tavalla. Tasa-arvolla onkin merkitystä lähinnä ihmisarvon kannalta.
Myös vapaus on filosofisesti ongelmallinen
käsite.
Vapauteen liittyvät negatiivinen vapaus eli vapaus rajoitteista
ja positiivinen vapaus eli vapaus aktiivisiin tekoihin. Entä kuinka
tasa-arvoisuus pitäisi ymmärtää? Tasa-arvoisuuskin voidaan jakaa kahtia: edellä
mainittuun mahdollisuuksien tasa-arvoon ja samanlaisuuteen perustuvaan
tasa-arvoon. Mahdollisuuksien tasa-arvolla tarkoitetaan sitä, että kaikille
ihmisille taataan yhdenvertaiset lähtökohdat. Sen eräs osa on ihmisarvo, joka
on absoluuttinen eli ehdoton. Ihmisarvoa ei pidä riistää keneltäkään pois. Sen
sijaan tasa-arvo sinänsä on relatiivinen eli suhteellinen. Olemme eri tavoin vihattavia
tai rakastettavia esimerkiksi ihmissuhteissamme – tai hyödyllisiä tai
haitallisia esimerkiksi työelämässä. Tämän toteaminen saattaa vaikuttaa kyyniseltä, mutta
se on tosiasia.
Myöskään tasa-arvo ei vallitse itsestään, vaikka
tasa-arvoa voidaankin pitää politiikan lähtökohtana (vapausoletuksen sijaan). – Miksi näin on? Tässä kohtaamme mahdollisuuksien
tasa-arvon ja samanlaisuuteen perustuvan tasa-arvon eron. Koska ihmiset eivät
ole samanlaisia, heitä ei voida pitää tasa-arvoisina käytännön elämässä.
Yhteiskunnassamme on kokonaisia instituutioita, joiden tehtävänä on tuottaa
arvostuseroja ihmisten välille. Eräs tällainen instituutio on koulu, jossa
oppilaita arvostellaan. Tämäntapaisten erottelujen tuottaminen kohdistuu kuitenkin
tasa-arvoon, joka on vain suhteellinen, eikä ihmisarvoon, joka on ehdoton. Tällainen epätasa-arvoisuus voidaan siis sallia osana todellisuutta.
Koska yksilöt eivät ole samanlaisia, samanlaisuuteen perustuva tasa-arvo on harhakuva. Niinpä myöskään yhteiskunnallisen toiminnan lähtökohdaksi ei pitäisi
valita sellaista tasa-arvokäsitystä, joka pitää ihmisiä samanlaisina tai nojaa
vaatimuksissaan siihen. Nimenomaan tämä johtaisi valheelliseen tasa-arvon tavoitteluun, jolloin tasa-arvo asettuisikin vaivihkaa päämääräksi. Sen sijaan tasa-arvon pitää olla lähtökohta, ja lähtökohdaksi pitää valita mahdollisuuksien
tasa-arvo, jonka kautta ihmisille annetaan tasavertaiset lähtökohdat omien
päämääriensä, esimerkiksi suuremman vapauden, tavoittelemiseen.
Jos tasa-arvoa
luotaisiin samanlaistamisen kautta, katoaisi peruste, miksi tasa-arvon pitää
vallita. Tuo peruste on erilaisuus. Kirkkaasti asiaa havainnollistaa Kurt Vonnegutin
dystooppinen novelli Harrison Bergeron. Teos kertoo yhteiskunnasta, jossa tasa-arvo on saavutettu pakottamalla kaikki
ihmiset samanlaisiksi. Koska tason nostaminen on luonnollisesti vaikeampaa
kuin laskeminen, ihmiset on tehty tasa-arvoisiksi saattamalla yhteiskunnan
etevimmät jäsenet yhteiskunnallisen keskiarvon tasolle kaikissa ajateltavissa
olevissa suhteissa.
Niinpä teos keskittyy kuvaamaan kirjan otsikon nimeä
kantavaa älykästä, komeaa ja verrattoman lahjakasta miestä, joka pakotetaan
raahaamaan kymmenien kilojen punnuksia hänen kehonsa turmelemiseksi, pitämään
muovinenää ja mustia hammasproteeseja hänen kasvonpiirteidensä rumentamiseksi
sekä käyttämään päänsärkyä aiheuttavia kakkuloita. Tukitaanpa hänen korvansakin
kuulokkeiden melulla, ettei hän pystyisi muodostamaan yhtään järjellistä
ajatusta. Kertomuksen opetus on, että tasa-arvolla, joka vaatii lahjakkaita
olemaan tyhmiä, ei ole oikeutusta. Aivan vastaavasti samanlaisuuteen pyrkivä
tasa-arvoihanne pakottaisi nopeita juoksemaan hitaammin vain siksi, että toiset
pysyisivät mukana, minkä lopputuloksena koko yhteiskunta romahtaisi.
Tyylin kannalta arvioiden tasa-arvoisuuden vaatiminen banalisoi, eivätkä tasa-arvon penääjät ole yleensä viisaimpia kaikista.
Tasa-arvon ja korkeatasoisuuden ristiriita
Tasa-arvon tuottamisen menetelmä
politiikassa on demokratia. Usein ajatellaan, että ihmiset ovat tasa-arvoisia
kansanvaltaisessa yhteiskunnassa, kun he voivat muutaman vuoden välein antaa kukin
yhden äänen vaaleissa. Kuten jo avausluvussa totesin, tämä on eräänlaista
pilkantekoa. Ihmiset ovat varmastikin tasavertaisia sikäli, että jokaisella heistä on yhtä
vähän vaikutusvaltaa. Poliittisissa vaaleissa valta riistetään
kansalta pois. Ihmisille uskotellaan, että he ovat voineet päättää jostakin,
vaikka vaaleissa ei äänestetäkään asioista vaan valitaan toisia ihmisiä päättämään
muiden puolesta. Vaalit ja äänestäminen ovat siis eräänlainen kansanvallan
varkaus.
Demokratiaan liittyy myös muita heikkouksia. Yksi niistä on se, että kaikki puolueet tavoittelevat
mahdollisimman suurta kannatusta ja tulevat siten pyrkineiksi totalitaariseen
valtaan. Se puolestaan kumoaisi demokratiaan liittyvän monipuoluejärjestelmän
ihanteen. Toisaalta voidaan väittää, että tämä paljastaa demokratian omimman olemuksen: myös enemmistöpäätöksiin nojautuessaan demokratia luo enemmistöjen diktatuurin. Demokratian
varjopuoli onkin se, että demokratiassa kaikki valta siirtyy enemmistöille. Enemmistöt
harvoin ovat fiksuimpia kaikista, ja viisaat, älykkäät tai muutoin
lahjakkaimmat yksilöt ovat yhteiskunnassa vähemmistönä. Demokratia johtaa helposti
järjen sivuuttamiseen ja siihen, että enemmistöjen edut nousevat määräävään
asemaan.
Demokratian menetelmä on kompromissien teko ja sovittelu, mikä johtaa usein joidenkin osapuolten pakottamiseen. Kompromissit ovat sikäli
toivottavia, että niiden tulokset eivät ole yleensä kenenkään kannalta
mahdollisimman huonoja. Mutta ne eivät ole yleensä myöskään kenenkään kannalta mahdollisimman
hyviä. Tällöin kukaan ei voi toteuttaa tahtoaan täysipainoisesti ja tavoitella
onnellisuutta ehdoitta, mikä johtaa helposti banaaliuteen: tavallisuuden ja normaaliuden
ihanteeseen sekä keskiluokkaisuuteen.
Edustuksellinen
demokratia on pohjimmiltaan samanlaista harvainvallan käyttöä kuin oligargiakin. Harvainvalta
näyttää olevan kaikkia yhteiskuntajärjestelmiä leimaava piirre; vain keinot,
joilla valta pimitetään kansalaisilta, ovat joko brutaaleja tai
sofistikoituneita. Demokratian ja oligargian ero on, että demokratiassa
harvainvaltaa käytetään kansan enemmistön ehdoilla, tuella tai vaatimuksesta, kun taas oligargiassa harvainvaltaa käyttävät poliittisen eliitin jäsenet
omavaltaisesti. Käytännössä on osoittautunut, että demokratia on moraalisesti parempi
vaihtoehto kuin oligargia, sillä jälkimmäisessä tapauksessa harvainvalta on
muuttunut vielä suuremmaksi mielivallaksi kuin demokratiassa. Kuitenkin myös
oligargiaa voidaan puolustaa. Esimerkiksi filosofi Hannah Arendt katsoi
teoksessaan The Human Condition, että
onnellisin yhteiskunta olisi sellainen, jonka järjestämisestä huolehtisi
”elementaarinen tasavalta” ja siihen liittyvä yleiskokous. Arendtin luonnostelemassa
järjestelmässä ei ole poliittisia puolueita eikä intressejä, vaan päätöksenteko
tapahtuu järkiperäisen ”ylimmän tietäjän” roolissa esiintyvällä foorumilla,
jossa keskustellaan koko ihmiskuntaa koskevista maailmanlaajuisista asioista.
Sen tavoitteena on rationaalisesti johdettu valtio.
Johtajan roolissa toimiva yleiskokous olisi muodostettu älykkäimmistä ja
lahjakkaimmista ihmisistä, ja se toimisi humaanein periaattein.
Todellisuudessa älykkäimmät ja
lahjakkaimmat ihmiset valikoituvat usein johtavaan rooliin myös tavanomaisessa
demokratiassa, jossa keskeinen poliittisen hallitsemisen kysymys koskee juuri sitä,
miten kansanvalta voitaisiin kiertää niin, että harvainvallan käyttäminen olisi
mahdollista. Demokratiassakin yhteiskuntaa johtaa talouden, tieteen, tekniikan
ja ideologisen vallankäytön eliitti, ja käytännössä demokratia on ”kansanvallan
ihannetta” kulissinaan käyttävä sekoitus harvainvaltaa ja enemmistöjen pyyteitä.
Kielteisintä tällaisessa demokratiassa on, että se altistaa ihmiset massakulttuurille,
joka katkaisee terävimmän kärjen myös johtavalta älymystöltä itseltään. Myös älymystö
alkaa tavoitella enemmistöjen – äänestäjien tai markkinoiden – kannatusta. Näin
demokratia banalisoi yhteiskunnan lisäksi sen vallankäyttäjät. Massakulttuuri
ilmenee enemmistöjen pyyteinä ja puutetiloina. Yhteiskunnallisia
arvojärjestyksiä ja arvoja luodaan sovinnaisista normeista ja arvostuksista,
mikä johtaa kiipimisen ja pyrkyryyden yhteiskuntaan. Ja sosiaalisten
riippuvuuksien verkostossa rimpuileminen surkastaa ihmisten henkistä
toimintakykyä niin, että tuloksena on arvostelukyvyttömyyttä ja sen mukaista
huonoa makua. Keskivertoihanteet puolestaan toimivat ahdistuksen pakopaikkoina estäen ihmisiä toteuttamasta mahdollisuuksiaan ja elämästä rikkaasti.
Itse toivon, että politiikan
piirissä voisi toteuttaa myös älyllisyyttä. Tie siihen ei kuitenkaan avaudu
tasa-arvon eikä massakulttuurille altistavan demokratian vaatimisella, sillä älyllisyyttä harvoin on
enemmistöjen sanelemana. Tällaisessa tilanteessa älymystön mahdollisuudet rajoittuvat
oppositiossa toimimiseen ja ulkoparlamentarismiin. Politiikkaan voi vaikuttaa
älyllisesti lähinnä poliittisen järjestelmän ulkopuolelta. Pienen älyllisen
vähemmistön vaikutusvalta on kuitenkin tällöin paljon sen kokoa suurempi.
Ihmiskuntaa johtaa joka
tapauksessa vain hyvin pieni osa: älymystön terävin kärki. Muutamat
lahjakkaimmat ihmiset vaikuttavat kymmenien miljoonien muiden ihmisten elämään.
Demokratia ja tasa-arvon vaatiminen eivät ole käytännössä koskaan tuottaneet
mitään ihmiskunnan menestystä edistävää, kuten tieteellisiä keksintöjä, mutta ne
ovat toki edistäneet hyvinvoinnin jakamista laajoille ihmisjoukoille.
Esimerkiksi ydinenergia, geeniteknologia ja nanotekniikka ovat ihmiskunnan
älykkäimpien aivojen keksintöjä. Niiden tuloksista nauttii tai kärsii koko
ihmiskunta, vaikka kansan suuri enemmistö voikin ymmärtää niiden perusteista
lähinnä saman kuin jänis Jumalasta.
Kaikkien ihmisten pitää ehkä voida
osallistua päätöksentekoon siitä, kuinka ihmisälyn tuloksia käytetään, mutta
muutoin enemmistöjen pitää osoittaa kunnioitustaan itseään monin verroin
älykkäämpiä ihmisiä kohtaan vaikenemalla. Ihmisillä, joiden älykkyysosamäärä on 180 ja 100, on periaatteessa yhtä suuri ero kuin ihmisellä, jonka
älykkyysosamäärä on 100, ja koiralla, jonka älykkyysosamäärä on 20. Erona on
lähinnä se, että ihminen on kognitiivisesti avoin, eli yksinkertaisinkin
ihminen voi yleensä suurin piirtein ymmärtää, millaisesta asiasta on kyse, eikä ihminen tunne rajaa siinä, mitä
ihmiselle voi opettaa. Ihmiselle voi luennoida yhtä hyvin suhteellisuusteorian ominaisuuksista kuin haarukan ja veitsen käyttämisestäkin. Sen sijaan
koira on kognitiivisesti suljettu, eli koiralle voidaan opettaa vain tietyn
tyyppisiä asioita, kuten tassun ojentamista tai kalikan noutamista. Mutta
koiralle ei hyödytä saarnata Bachin kaksoisviulukonserton hienouksista, vaikka
se olisikin tasa-arvon mukaista.
Mitä rasismi on?
Tasa-arvoisuuden eräs vastakohta on rasismi. Sen puitteissa ihmisiä
sorretaan rodullisesti. Tasa-arvoa koskevassa keskustelussa sekoitetaan usein rotuoppi, rotuerottelu ja rotusyrjintä. Esimerkiksi maahanmuuttoa koskevaa kritiikkiä moititaan usein rasistiseksi. Katsotaanpa, onko tällaiseen syyttelyyn aihetta tai saako rasistisia ajatuksia esittää. Tällöin on
selvitettävä, mitä rasismilla tarkoitetaan.
Rotuopiksi sanotaan näkemyksiä, jotka nojaavat
väitteisiin ihmisrotujen eroista. Rotuerottelu puolestaan pitää eroja objektiivisina
yhteiskunnallisina tosiasioina. Rasismi taas on
rotusortoa tai rotusyrjintää, joka kiistää ihmisten ihmisarvon.
Tarkastellaan nyt yksityiskohtaisesti, mitä niihin liittyy.
1) Rotuoppi on tieteellisesti perusteltu
näkökanta, jonka mukaan ihmiskunta jakautuu rotuihin essentiaalisissa,
taksonomisissa ja fenotyyppisissä (eli havaittaviin ulkoisiin eroihin
liittyvissä) sekä genotyyppisissä suhteissa. Esimerkiksi Otavan Suuren
Ensyklopedian hakusanassa ”Rodut” kansainvälinen
professorityöryhmä selittää ihmiskunnan jakautuvan euripidiseen,
mongoloidiseen ja nekroidiseen rotuun. Vaikka kulttuuriantropologit ja
sosiologit väittävätkin usein rotuoppia kumotuksi, noin puolet
tiedeyhteisön tohtoriksi väitelleistä jäsenistä kannattaa sitä, ja vahvinta kannatus on
biologien keskuudessa. Asiasta on järjestetty jopa mielipidetiedusteluja tieteenharjoittajien kesken. Tämä
viittaa siihen, että asia on kiistanalainen. Todellisuudessa rotuopin vastustaminen perustuu enemmänkin politiikkaan
kuin objektiivisiin tosiasioihin.
2) Erotuksena rotuopista rotuerottelu puolestaan
edustaa käsityskantaa, että jotkut rodut ovat joissakin
suhteissa parempia tai huonompia kuin toiset. Tämäkin käsitys
on todenperäinen, eikä siinä ole mitään eettisesti moitteenalaista. Se
kiistää vain ihmisten samanlaisuuden ja samanarvoisuuden niissä
käytännön elämään liittyvissä suhteissa kuin tavanomainen viranomaisvaltakin.
Niin tehdessään tämä käsityskanta on totuudenmukainen, sillä ihmiset
eivät ole perimmältään samanlaisia eivätkä myöskään tasa-arvoisia.
Esimerkiksi nekroidisen rodun edustajat ovat osoittautuneet paremmiksi kestävyysjuoksijoiksi kuin mongoloidisen rodun edustajat. He puolestaan
pärjäävät esimerkiksi taitovoimistelussa, kun taas euripidisen rodun
edustajat ovat parhaita keihäänheittäjiä. Ihmiset eivät ole
tasa-arvoisia myöskään koulussa eivätkä työelämässä, ja on olemassa
kokonaisia instituutioita, jotka tarkoituksellisesti tuottavat eriarvoisuutta ihmisten välille.
Tämä on vallitseva yhteiskunnallinen tosiasia. Eri asia on sitten se, pitäisikö ihmisten olla tasa-arvoisia. Vaikka
tasa-arvoa pidetäänkin poliittisena ihanteena, sitä vaativa
argumentaatio on usein varsin ristiriitaista, sillä loogisesti ajatellen
tosiasioista ei seuraa normeja, eikä normeista voida johdella
tosiasioita eli päätellä, miten asiat ovat.
Joka tapauksessa eriarvoisuuden toteaminen ei ole eettisesti
perusteetonta. Erilaisuuden tunnustaminen on eettisesti perusteltua,
sillä se myöntää todellisuudessa vallitsevat erilaiset piirteet ja suo ihmisille
mahdollisuuden olla oma itsensä, vaikkakin siihen
saattaa sivuseurauksena liittyä myös eriarvoisuuden tunnustamista. Tämä
käsityskanta nojaa siis ihmisten samanlaisuuden ja tasa-arvoisuuden
konventionaaliseen kyseenalaistamiseen. Se ei ota kantaa siihen,
pitäisikö ihmisten olla tasa-arvoisia, mutta pyrkii torjumaan
sellaisen tasa-arvon julistamisen, joka käyttää välineenään ihmisten samanlaistamista. Se siis hyväksyy luonnostaan
vallitsevan erilaisuuden ja eriarvoisuuden tavanomaisissa ihmisten
välisissä suhteissa sikäli kuin ne ovat objektiivisia tosiasioita.
3) Rasismi eli rotusorto (tai rotusyrjintä)puolestaan poikkeaa rotuopista ja
rotuerottelusta siinä, että ne eivät tyydy vain myöntämään ihmisten
erilaisuutta ja eriarvoisuutta tavanomaisissa käytännöissä (joista
suuri osa on sitä paitsi viranomaisvallan itsensä tuottamia). Rotusortoa edustaa
käsitys, että jotkut rodut ovat ihmisarvoltaan parempia tai huonompia kuin toiset. Ihmisarvo ei ole kuitenkaan
relatiivinen eli suhteellinen, kuten esimerkiksi tasa-arvo on. Siksi
rotusorto on edellä mainituista muista käsityksistä poiketen
yksiselitteisesti tuomittavaa eettisessä mielessä.
Kun Suomen
perustuslaki tähdentää ihmisten olevan lain edessä yhdenvertaisia,
sekään ei merkitse, että ihmiset olisivat kaikissa suhteissa
tasa-arvoisia, vaan sitä, että ihmiset ovat ihmisarvoltaan yhdenvertaisia. Myöskään tasa-arvoisuuden epäileminen tai kiistäminen ei ole rasismia, tapahtuupa se viittaamalla ominaisuuksiin tai ansioihin. Joissakin tapauksissa olisi epäeettistä kiistää ihmisten epätasa-arvo, varsinkin jos poikkeuksellinen arvoasema on vaivalla hankittu. Esimerkiksi olisi vastoin meritokraattista (ansioon perustuvaa) oikeudenmukaisuutta kieltää oppiarvot ja sotilasarvot, sillä niiden saavuttaminen edellyttää uhrauksia ja vaivannäköä. Niinpä osan ihmisistä pitää nauttia parempaa arvostusta kuin muiden.
Rasismia ovat vain ja ainoastaan rotusorto ja
rotusyrjintä, jotka kieltävät ihmisten ihmisarvon.
Sellaisena rasismi on moraalisesti paheksuttavaa. Toisaalta
sekä ihmis- että eläinpopulaatioiden pitää harjoittaa jonkin verran myös rodullisin
perustein tapahtuvaa valikointia minimoidakseen kiistoja ja
varmistaakseen tehokkuuden populaation tuottoalueella, joten rasismi
voidaan mieltää rotujen myötäsyntyiseksi tai yhteiskunnallisesti
välttämättömäksi ominaisuudeksi.
Näkemystä ihmisroduista vastustetaan usein siksi, että sen
ajatellaan avaavan tien rotusortoon. On kuitenkin aivan eri asia
väittää, että rodut ovat olemassa, kuin väittää, että ne ovat ihmisarvoltaan erilaisia. Olemassa olevia tosiasioita ei pitäisi kiistää sillä perusteella, että niiden pohjalta on mahdollista luoda eettisesti kyseenalaisiakin arvoväittämiä. Lisäksi olisi aika omituista, jos ihmiset eivät saisi tai voisi olla avoimesti omaa rotuaan. Ihmisten rodullisia eroja koskeva kieltäminen on yksi toisen maailmansodan jälkeisen ajan suurimpia ja sitkeimmin yllä pidettyjä tabuja.
Politiikassa ”rasismi”-sanan merkitys on liudentunut tarkoittamaan lähinnä tietyn uskonnon ja poliittisen suuntauksen arvostelemista, vaikka paljon perustellumpaa olisi lukea rasismin piiriin vaikkapa sukupuolen tai sukupuolisen suuntautumisen perusteella tapahtuva sorto, sillä ne ovat ominaisuuksia, kuten rodutkin. Uskontoihin ja mielipiteisiin keskittyminen on väärin rasismia torjuttaessa, sillä silloin myös ideologioiden kritisoimista tullaan arvostelleeksi rasismiksi. Hallinnon ja median kielessä tähän erehdykseen syyllistytään toistuvasti.
Rasismin kohtuullinen suvaitseminen saattaa olla yhteiskunnalle myös hyväksi, sillä se tunnustaa erään historiallis-empiirisen tosiasian: eri kansakunnat eivät ole pitäneet kovin paljon toisistaan. Rasismin kieltäminen johtaisi valheellisuuteen, sillä rasismia ei voida koskaan kokonaan poistaa. Koska rasismia ei voida hyvistä yrityksistä huolimatta kitkeä pois, yhteiskunnassa tulisi toimia niin, ettei tietä rasismiin avattaisi esimerkiksi liiallisella maahanmuutolla.
Toiseus ja erilaisuus
Tasa-arvoa ja rasismia koskevaan väittelyyn törmää usein sukupuolta ja seksuaalista käyttäytymistä koskevassa keskustelussa. Samassa yhteydessä sekoitetaan yleensä toiseus ja erilaisuus. Puhutaan toiseudesta tarkoittaen ihmisten erilaisuutta ja kääntäen. Toiseus ja erilaisuus ovat kuitenkin täysin eri asioita.
Toiseus ei ole vain erilaisuutta, eli toiseudesta puhuttaessa kyse ei ole ainoastaan erilaisuuden kuvailemisesta. Toinen ihminen täytyy ensin tunnistaa toiseksi, ennen kuin voidaan sanoa, millä erityisellä tavalla hän on toinen: erilainen. Toiseus on
siis perustavampi kategoria kuin erilaisuus. Se viittaa ihmisten keholliseen erillisyyteen.
Ideologiat, jotka puhuvat toiseudesta,
erilaisuudesta ja eroista samana asiana, kuten eräät feminismin muodot, tekevät
virheen. Ne eivät myönnä, että toiseus on ensisijainen
ja perustava kategoria, jonka mukaan ymmärrämme toisen ihmisen toiseksi. Vasta sen jälkeen voimme päätellä, miten toinen ihminen eroaa muista esimerkiksi sukupuolen tai
ihonvärin suhteen.
Tunnistaaksemme toisen ihmisen erilaiseksi
meidän on pitänyt myöntää hänet ensin toiseksi. Toiseus on ensisijaisempi kategoria kuin erilaisuus. Esimerkiksi monet feministit sanovat, etteivät miehet ymmärrä naisia, sillä he eivät käsitä ”toiseutta”. Totuus on, että kaikki ihmiset ovat sukupuolestaan riippumatta toisilleen toisia. Jos feministit ajattelisivat johdonmukaisesti, heidän väitelauseensa kuuluisi, että miehet eivät ymmärrä naisia, koska he eivät ymmärrä erilaisuutta tai erilaisia ihmisiä. Tasapuolisuuden vuoksi on ehkä syytä todeta, etteivät myöskään monet naisfeministit ymmärrä näin ajatellessaan miehiä. Siihen, mitä eri sukupuolten kohtalokas yhteensopimattomuus merkitsee sukupuolisen kanssakäymisen kannalta, voi perehtyä teoksestani Enkelirakkaus.
Sukupuoliero on
kaksiarvoinen tosiasia
Toiseuden käsitteen kannalta yhdentekevää on se, mitä
sukupuolta ihminen on: hänen muut persoonalliset ominaisuutensa ylittävät monin
verroin sukupuolijaon merkityksen. Kaksiarvoinen sukupuoliero on tosin sinänsä
tärkeä kategoria, sillä se on ontologinen tosiasia. Ihmiset jakautuvat kahteen
sukupuoleen geenien, kromosomien ja hormonien tasolla sekä fenomenologisesti
ilmenevällä kehollisella tasolla. Sukupuolten tasa-arvoon tähtäävä feministinen
tiedepolitiikka ajautuukin ristiriitaan, kun se yhtäältä vetoaa sukupuolieroon poliittisia päämääriään tavoitellessaan ja
toisaalta kiistää kaksiarvoisen sukupuolieron
teorioissaan. Monet heteromiehet alistuvat feministien epäjohdonmukaisuuksiin ja hymistelevät niille hyväksyntäänsä vain saadakseen seksiä, jota panttaamalla heteroseksuaaliset naisfeministit kiristävät miehiä.
Feministien tapa oikeuttaa itseään on, paitsi valheellista, myös taktisesti epäviisasta. Feministisen liikkeen olisikin
johdonmukaisinta myöntää sukupuolieron kaksiarvoisuus (eli jako miehiin ja
naisiin), koska se on evidenttiä myös kokemuksen kannalta.
Tieteellisten teorioiden eräs arviointikriteeri on se,
miten uskottavia ne ovat, kun taas
informaatioteorioiden kannalta tutkimus on informatiivinen,
jos sen tulos on ennalta arvaamaton. Feministinen teorianmuodostus on vedonnut
jälkimmäiseen ja käyttänyt sitä hyväkseen. Tuloksena on saatu näennäisesti
informatiivisia tutkimustuloksia, jotka kiistävät sukupuolieron ja väittävät,
että sukupuolia on vähintään viisi, tai jotka redusoivat sukupuolen eleisiin,
vaatteisiin ja tyyleihin. Sukupuolieron kaksiarvoisuutta kiistävien feministien tekeleitä on kehuttu, koska ne ovat tuottaneet yllättävää ja sen vuoksi uudelta näyttävää tietoa,
mutta niiden uskottavuus on vähäinen. Niihin uskovat lähinnä ne, jotka
keskustelevat sukupuoliasioista housut jalassa, kuten on tapana tieteellisissä
seminaareissa.
Syrjintää eliminoivana toimena myös feministisen
tiedepolitiikan olisi viisainta erottaa sukupuoli, seksuaalinen käyttäytyminen
ja sosiaaliset vaatekerrat toisistaan ja myöntää sukupuolieron kehollinen kaksiarvoisuus.
Vaikka sukupuolieron kiistäminen näyttää houkuttelevalta kiertotieltä sukupuolten tasa-arvoon, myös tasa-arvon vaatijoiden olisi johdonmukaisempaa
tunnustaa sukupuolten lihaan piirretty kahtiajako.
Kaksiarvoisen sukupuolieron kiistäviin feministeihin
on liittynyt myös osa seksuaalivähemmistötutkijoista. Niin sanottu queer-teoria on painottanut, että ”ihminen paikantuu vain hetkellisesti johonkin
sukupuoleen”. Tämä on filosofiaa äidinvallan varjossa. Totuus on, että
sukupuoli ei ole muuttuva ominaisuus eikä paikka, jossa käydään vierailemassa.
Myös pyrkimykset vaihtaa sukupuolta osoittavat, kuinka tärkeäksi kaksiarvoinen
sukupuoliero koetaan. Tämän myöntäminen avaisi tietä todellisille tasa-arvon
pyrkimyksille sekä molempien sukupuolten että seksuaalivähemmistöjen omassa
piirissä. Sukupuolten tasa-arvoa ei voi olla, jos ei ole sukupuoltakaan. Ilman
sukupuolta ei voi olla myöskään seksiä, koska seksuaaliset intentiot, halut, yllykkeet ja teot
edellyttävät, että ne viittaavat tiettyyn sukupuoleen. Tämä koskee sekä
heteroseksiä että homoseksiä. Monet feminismin teoreetikot eivät kuitenkaan pidä
kaksiarvoista sukupuolieroa olemassa olevana tosiasiana.
Kuinka feminismi tuhosi tasa-arvon?
Feminismi ei ole sen parempi asia kuin sovinismikaan. Silti feministit pitävät feminismiään jonkinlaisena kehuskelun aiheena, ja he vetoavat siihen ahkerasti varsinkin yliopistoissa. Sen sijaan jokainen sovinistiksi tunnustautuva ajettaisiin palavalla seipäällä yliopistoista pois.
Länsimaissa, joissa naisten tasa-arvo on saavutettu, feminismistä on tullut käänteistä syrjintää. Feministit eivät pyri enää tasa-arvoon vaan valtaan. Pahinta on, että feminismiä ei sallita edes arvosteltavan (paitsi jos arvostelija itse on feministi). Feminismi on tässä suhteessa samanlaista kuin niin sanottu tieteellinen sosialismi, jota sen edustajat sallivat kritisoitavan vain, jos oli itse sosialisti. Ja mikäli kyseistä oppisuuntaa antautui arvostelemaan sisältä päin, lyötiin luu kurkkuun leimaamalla kriitikko kerettiläiseksi, harhaoppiseksi tai lievimmilläänkin toisinajattelijaksi.
Feminismi on pahimpia ideologioita, joita tieteen ja politiikan vainioilla liikkuu. Se pilaa naisten ja miesten luonnolliset suhteet kylvämällä sukupuolten välille aiheettomia epäluuloja. Siten se lietsoo jopa ihmisvihaa.
Feminismi oli oikeutettua siihen asti, kun naiset olivat vielä
alistettuja tai syrjittyjä työelämässä. Nykyään niin ei ole ainakaan Suomessa
eikä muissa kehittyneissä länsimaissa, ja siksi feministien tasa-arvon
vaatimukset ovat muuttumassa käänteiseksi diskriminaatioksi. Luodaanpa katsaus
työelämän sukupuolijärjestelmiä koskevaan historiaan.
1. Naiset ja työ
Yksi syy naisten huonompaan asemaan työelämässä on
ollut heidän keskimäärin heikompi fyysinen olemuksensa. Tämän vuoksi naiset
eivät pärjänneet raskaissa maatalous- ja teollisuustöissä yhtä hyvin kuin miehet,
ja siksi he sijoittuivat myös työelämään miehiä huonommin. Modernina aikana
naiset saivat hoitaakseen suhteellisen kevyet ja siistit työt
esimerkiksi kutomoteollisuudessa, kun taas miehet pakotettiin raatamaan
telakoilla. Naisten työn tuottavuus oli heikompaa kuin miesten, ja siksi heille
maksettiin myös heikompaa palkkaa.
Nykyaikaisessa informaatioyhteiskunnassa
naiset ovat usein toimineet kehnosti tuottavissa ja alipalkatuissa hallinto-
ja kansliatehtävissä, kuten toimistosihteereinä tai pankkineiteinä. Nämä
tehtävät eivät tuota paljoakaan henkisiä eivätkä materiaalisia arvoja. Yhtä
hyvin niitä voisi hoitaa automaatti tai robotti, mikä onkin yleistyvä
kehitystrendi. Naisia käytetään kuitenkin nykyään vielä paljon muun muassa
sosiaalihallinnossa etuuskäsittelijöinä. Myös nämä tehtävät voisi hoitaa automaatti
ilman henkilökohtaista asiakaspalvelusuhdetta, joka usein muuttuu kansalaisiin
kohdistuvaksi tarkkailu- ja holhoussuhteeksi. Toisaalta tämä ongelma ei ole
naisten omaa syytä, vaan se johtuu työelämän rakenteesta. Kun sosiaali- ja
hallintosektoria paisutettiin, tehtäviin valittiin juuri sitä työvoimaa, jota
oli vapautunut kotitalouksien piiristä.
Naiset ovat olleet syrjemmällä työelämästä myös sen
biologisen tosiasian vuoksi, että vain naiset voivat tulla raskaiksi, ja
luonto on säätänyt naisten velvollisuudeksi pienistä lapsista huolehtimisen,
esimerkiksi imettämisen. Niin kauan kun naiset tekivät kotityöt ja miehet
kävivät työssä perheen ulkopuolella, työttömyysongelmaa ei ollut. Ei ollut
myöskään päivähoito-, vapaa-aika- eikä nuoriso-ongelmaa, joka johtuu lasten
yksinäisyydestä tai liiallisesta sosiaalisuudesta, kun heitä retuutetaan
tarhaan aamukuudelta ja haetaan pois samalla kellonlyömällä illalla. Työttömyyttä tuli,
kun naiset irtautuivat kodin piiristä ja kansoittivat työpaikat 1970-luvulla. En
tietenkään syytä työttömyyden lisääntymisestä naisia, mutta naisten halu olla
monessa paikassa yhtä aikaa on luonut työelämään poissaolojen ja samanaikaisten
osallistumishalujen ongelman.
Kun hallinto- ja kansliavirkoja joudutaan
tulevaisuudessa lakkauttamaan, suuri määrä naisia on vaarassa jäädä
työttömiksi. Toisaalta tämä ohjaa naisia hakeutumaan paremmin tuottaviin ja
palkattuihin töihin. Vaikeutena tässä uudistumisessa onkin se, että
perinteisistä naisammateista on vaikea päästä eroon, mikäli ei tunnusteta,
kuinka tarpeettomia ja naisille itselleen vahingollisia nuo toimistotehtävät
todella ovat. Myös naisliikkeen kannattaisi miettiä, onko naisille itselleen
hyväksi toimia vain sihteerintehtävissä.
Miesten mahdollisuuksissa osallistua työelämään on
parantamisen varaa aivan niin kuin naistenkin. Nykyajan yhteiskunnassa mies on
alttiimpi ja uhanalaisempi kuin nainen. Naisilla ovat kautta aikojen
olleet omat selviytymisstrategiansa kriisitilanteita varten. Sodat ja luonnonmullistukset
kohdistuvat kaikkein raskaimmin juuri miehiin, joiden maailmaa ne kohtelevat
kaltoin. Ihminen, joka taloudellisen katastrofin vuoksi tekee itsemurhan, on
yleensä mies, sillä miestä sitoo hänen johtavaan asemaansa liittyvä vastuu.
Nykyisen työelämän ja koulutusjärjestelmän suojeluksessa naiset ovat
verrattain tehokkaasti turvassa. Kun lukioidenkin oppilaista noin 60 prosenttia
on naisia ja Helsingin yliopiston tiedekunnat ovat yhtä lukuun ottamatta
naisenemmistöisiä, naisilla ei pitäisi olla valittamista.
2. Feministit
tasa-arvopörssissä
Naisliike on kamppaillut aktiivisesti naisten oikeuttamiseksi
työelämässä. Väitteet naisten alistamisesta liittyvät historiaan. Nykyaikana feministit käyttävät valtaa valloittaessaan työpaikkoja pelkkään sukupuoleen vedoten sekä antamalla miehistä yksipuolisen kielteisen kuvan. Feministit ovat valitelleet esimerkiksi sitä, että yritysten johtajat ovat enimmäkseen miehiä. Kyseinen seikka on nähty
naisten tasa-arvoa haittaavana, mutta juuri kukaan ei ole suostunut kysymään,
miksi näin on ja mitä velvollisuuksia miesten toimintaan vastuullisissa
tehtävissä sisältyy. Feministien julistuksissa miesten asemat on nähty pelkkinä
etuina eikä sitoutumista vaativina velvollisuuksina. Useimmiten miehet
kuitenkin uhrautuvat myös yritysmaailmassa naisten ja lasten vuoksi, aivan niin
kuin haaksirikoissa ja sodissakin.
Yritysten
johtoon on rekrytoitunut miehiä luonnollisen kehityksen tuloksena ilman, että
valikoitumista olisi pyritty ohjailemaan muilla kuin liiketaloudellisilla
perusteilla. Miehet eivät ole siis tuottaneet kyseistä tilannetta puuttumalla
asioihin keinotekoisesti, politikoimalla tasa-arvolla tai vetoamalla
sukupuoleen, saati että yrityksiä olisi tahallaan jaettu mies- tai
naisvaltaisiin vain sen perusteella, ketkä niitä johtavat.
Feminismin
korkokenkä on kuitenkin alkanut polkea miehiä myös liike-elämässä: esimerkiksi eräs suomalainen pankki toi vuonna 2008 markkinoille ”Top Women” ‑nimisen
osakeindeksiobligaation, joka investoi
yksinomaan naisten johtamiin yrityksiin. Yritys lausui tiedotteessaan,
että ”naisten johtoasema nostaa yritysten oman pääoman tuottoastetta ja
parantaa osakekurssin kehitystä”. Lisäksi tiedotteessa perusteltiin väitettä näin:
”Tähän voi olla useita mahdollisia selityksiä: naiset tekevät valtaosan
perheiden ostopäätöksistä, ja naisten johtamat yritykset ovat hyviä
tunnistamaan asiakkaiden tarpeet.”
Todellisuudessa
pääoman tuottoaste ja osakekurssi eivät nouse välttämättä siitä syystä kuin pankki omiin oletuksiinsa tukeutuen väittää, eli että naisten
johtamat yritykset olisivat ”hyviä tunnistamaan asiakkaiden tarpeet”.
Naisjohtoisten yritysten oletettuun menestymiseen voi olla muitakin selityksiä.
Asiaahan ei ollut tutkittu mitenkään, vaan käsityksen takana olivat vain mielipiteet
sekä Elinkeinoelämän valtuuskunnan vetämä tarkoitushakuinen ”Naiset huipulle” ‑hanke.
Vastaväite voisi kuulua esimerkiksi näin: naisjohtoisten yritysten
kannattavuus kasvaa, koska naiset hallitsevat yhteiskuntamme
matriarkaalisimpia yksiköitä eli perheitä ja tekevät niissä puolueellisia
kulutuspäätöksiä naisjohtoisten yritysten hyväksi.
Yksi
hyvin todennäköinen selitys naisjohtoisten yritysten väitettyyn tuottoisuuteen
onkin naisten oma vallankäyttö ja puolueellisuus: naiset suosivat
kuluttajina naisvetoisia yrityksiä pelkästään syrjiäkseen sukupuolensa
perusteella miehiä ja kasatakseen taloudellisia tuloksia oman sukupuolensa
hyväksi. Ilmiö on samanlainen kuin poliittisissa vaaleissa, joissa naiset ja
feministit äänestävät toisia naisia. Mikäli naiset ovat omaksi edukseen
puolueellisia mutta miehet eivät, tilanne keikahtaa aikaa myöten niin, että
naiset kaappaavat määrällisen ylivallan – eivät ainoastaan koulumaailmassa, yliopistoissa,
politiikassa ja hallinnossa – vaan myös yrityksissä ja talouselämässä. Kun
miehiltä vastaava puolueellisuus on kielletty ja sitä pidetään ”sovinismina”,
miehet joutuvat ennen pitkää väistymään, ja kultaiset kuohitsijat ulottavat
vallan kouransa firmojen hallituksissa istuvien miesten palleille. Haluaisinpa
nähdä, minkälaisen porun feministit nostaisivat, jos miehet julistaisivat
tuovansa markkinoille sijoitusrahaston, joka investoi ainoastaan ”sellaisiin
yrityksiin, joiden johdossa on miehiä”.
Entä
miksi naisjohtoiset yritykset voisivat tuottaa paremmin kuin miesten johtamat,
jos edellä esitetty perustelu ”naisten herkkyydestä tunnistaa markkinoiden
tarpeet” todetaan puolueellisesti johdetuksi sekä todistamattomaksi ja
jätetään sillä perusteella laskuista pois? Vastaus on edellä mainittu: siksi,
että naiset ostavat naisilta. Samalla esiin piirtyy myös ongelma: mikäli naiset
tekevät ostopäätöksiä naisvetoisten yritysten hyväksi muilla kuin tuotteiden tai palvelujen todelliseen kilpailukykyyn
liittyvillä perusteilla, he tulevat sahanneiksi omaa oksaansa. He siis
ostavat naisjohtoisten firmojen tuotteita jopa taloudelliseksi tappiokseen,
kunhan voivat tukea siten feminismiä ja miehiin kohdistettavaa sukupuolista
syrjintää.
Sellaisella trendillä on lyhyet jäljet, sillä yritysten menestys ei
perustu tällöin tuotteiden todelliseen kilpailukykyyn, eikä se niin muodoin
anna näyttöä yrityksen tai naisjohdon todellisesta osaamisesta. Ennen pitkää
sekä kuluttaja että firma lentävät tyhjän päällä, ja osakekurssin nousu
paljastuu pelkäksi keinotekoisen suosimisen tuloksena tuotetuksi kuplaksi.
Naisten
suosiminen saattaa tietysti kestää pitkäänkin, jos ja kun naislaumat
liittoutuvat kyseisen ajattelutavan taakse. Silloin naiseus mielletään osaksi
yritysten brändiä samaan tapaan kuin miesten viriiliys miellettiin osaksi
sirpistä ja vasarasta koostuvaa embleemiä, jonka takana oli Neuvostoliiton
korkeimman neuvoston puhemiehistön fertiliteetti: ydinpommit ja Stalinin urut.
Voi olla, että myös osaa heteromiehistä pillubrändillä ratsastus miellyttää, ja
naiseus menee hyvin kaupaksi. Siksi asiassa käynee niin kuin politiikassakin:
kaikki naiset äänestävät naisia, aivan kuten sukupuolisyrjinnälle immuunit tai
syrjintäsyytösten edessä halvaannutetut miehetkin. Näin naiset valloittavat
enemmistön kaikkien pöytien ympäriltä.
Edellä käsitelty esimerkkitapaus paljastaa, kuinka feministinaiset opettelevat
miehisenä pidetyn maailman pelisääntöjä osatakseen pelata vaikutusvaltaisilla
taloudellisilla tasoilla. Valtaan päästyään he eivät kuitenkaan muista olleensa
hallittuja vaan siirtyvät hallitsijoiden rooliin, mikä kertoo
vallankäytön olleen heidän alkuperäinen tavoitteensakin. Se, että he ryhtyvät
hallitsevan eliitin (tai oikeastaan alamaailman) jäseniksi, merkitsee todellisuudessa alistumista ja
sopeutumista vallan kokonaisilmiöön
eikä työn tekemistä valta-asetelmien purkamiseksi.
Jotta
naisten asema työelämässä muodostuisi reiluksi, heidän kannattaisi
kilpailuttaa omat taitonsa avoimesti eikä yrittää suosia omaa sukupuoltaan
keinotekoisesti. Vasta tämä merkitsisi todellisen tasa-arvopörssin avaamista ja siirtäisi sukupuolten tasa-arvon markkinatalouteen.
3. Naisten ja miesten erot
Naisten asemaan työelämässä liittyy myös sosiaalisia ongelmia, mutta niistä
ei pitäisi syyttää miehiä, kuten feministit tekevät. Feministienkin
pitäisi tunnustaa, että ongelmat johtuvat työelämän
omasta olemuksesta ja että niitä voidaan korjata vain yhteistoiminnalla. Naisia
tietenkin alistetaan ideologisesti: homojen ja muiden vähemmistöjen tavoin
naiset ovat kelvanneet työelämään, kunhan tehtäviin ei ole liittynyt
arvovalintoja tai periaatteellisten mielipiteiden muodostamista. En siis
väitä, että naiset eivät olisi kärsineet mielipidesyrjinnästä, mutta kylläkin,
että feministisen liikkeen tapa hoitaa asioita on väärä. Yhden avaimen ongelmaan
tarjoaisi miesten ja naisten todellisten erojen tunnustaminen. Fyysiset ja
biologiset erot kanavoituvat arvomaailmojen eroiksi, jotka täytyisi myöntää. Naisille luovutettuun työhön ei ole useinkaan
liittynyt arvovalintojen tekoa. On samantekevää, kuka kokoaa matkapuhelimia,
hoitaa potilaita tai siivoaa. Sen sijaan naisilla ei näytä olevan sijaa
tehtävissä, joissa käytetään periaatteellista valtaa.
Esimerkeiksi sopivat vaikkapa kirkon piispanvirat. Varsinaiseen
päätöksentekoon liittyvät tehtävät ovat ja pysyvät (hetero)miesten hallussa.
Entä mistä vaikutelma naisten epäpätevyydestä
loppujen lopuksi johtuu? Tähän kysymykseen vastattaessa arvo-, merkitys- ja
symboliuniversumin käsitteet tulevat tärkeiksi. Naiset näyttävät epäpäteviltä siksi,
että naisten arvomaailma ja heidän asettamansa tärkeysjärjestykset ovat
erilaisia kuin miesten. Koko talous-, yhteiskunta- ja poliittinen järjestyksemme
on miesten rakentama ja perustuu miesten arvoille. Myös nainen voi oppia
miehisen tavan hoitaa asioita, jolloin sanotaan, että hänelle kasvavat munat.
Naiset oppivat miehiksi varsin tehokkaasti, ja heistä tulee usein miehiä kovempia
vallankäyttäjiä. Kun katselee ilmiöitä ulkopuolelta, niiden
olemuksen näkee selvemmin, jolloin roolitkin on helpompi opiskella. Naisista
tulee siis hyviä miehiä.
Jako miesten töihin ja naisten puuhiin seuraa
suoraan sukupuolijaosta. Niinpä sukupuolten sotaa ei voida ratkaista
sukupuolijakoa kiistämällä vaan sitä tulkitsemalla. Naisten ja miesten koko
merkityskonstituutio on kehollisista ja kokemuksellisista syistä erilainen.
Kielen ja arvomaailman merkitykset opitaan kokemuksellisesti. Kun keholliset
kokemusmaailmat ovat erilaiset, miehet voivat ymmärtää toisiaan paremmin omaan
sukupuoleensa liittyvän merkitysmaailman sisällä, naiset omansa.
Tästä seikasta
johtuu, että miehet ja naiset eriytyvät omiin juorukerhoihinsa työpaikoilla.
Miehet sulkeutuvat omiin piireihinsä ja päättävät asioista saunassa, jonne
naisilla ei ole asiaa kuin heteroseksuaalisen valtakulttuurin objekteina.
Toisaalta naiset voivat käyttää tilannetta myös hyväkseen ja kiristää miehiltä
myönnytyksiä seksuaalisten sulojensa panttauksella. Vaikka naiset ovat yleensä
verraten tervetulleita miesten saunaan, miehet eivät ole jostakin
syystä yhtä tervetulleita naisten saunaan. Tämä lienee osa heteronaisten harjoittamaa
erotiikan torjuntaa ja seksuaalista estoisuutta, jota he käyttävät hyväkseen
säädelläkseen heteromiesten luontaista seksinnälkää ja tarpeidentyydytystä. Takana on traaginen tosiasia: naisen ja miehen
biologisperäinen ja henkinen tyydytysrakenne ovat erilaisia, eivätkä nainen ja
mies voi sen vuoksi kohdata kovin luontevasti.
Eriytyminen sukupuolen mukaan ei ole tyypillistä
vain firmoille vaan myös julkiselle hallinnolle ja yliopistoille. Myös
yliopistoissa ja korkeakouluissa, joissa ymmärtämisen ehdot ovat jatkuvasti
koetuksella, naiset ja miehet hakeutuvat omiin porukkoihinsa. Naiset haalivat
tutkimusprojekteihinsa pääasiassa toisia naisia. Miehet puolestaan kokoavat
tiiminsä toisista miehistä, joiden kanssa he katsovat tulevansa toimeen.
Naisten koetaan sekoittavan. Arvo-, merkitys- ja symbolimaailmat ovat
erilaiset.
Entä onko tämä kuilu moraalisesti hyväksyttävä,
paheksuttava vai arvoneutraali asia? Ainakin se näyttää olevan tosiasia, josta
seuraa tärkeitä tuloksia. Niistä ensimmäinen on se, että mikäli naisia
sijoitetaan nykyistä enemmän miesten maailmaan, yhä useamman pultin pitää
pettää ja liitoksen romahtaa. Miesten rakentama maailma ei toimi naisten
johtamana. Toinen tärkeä piirre on se, että jos naiset toimisivat työelämässä
omina itsenään, seurauksena olisi naisten vallankumous. Naisten avoin ja
täysin omaehtoinen esiintulo merkitsisi miesten asettamien arvopäämäärien
kyseenalaistamista, poliittisten rakenteiden romuttamista ja taloudellisen
vallan jakamista uudestaan. Siihen voisivat liittyä erektiota symboloivan
jatkuvan kasvun kiistäminen sekä miesprostituoitujen määrän lisääntyminen. Peniksen
jatkeena tunnettu auto menettäisi merkitystään työelämään sijoittumisen
vertauskuvana. Armeijan käyminen ei ratkaisisi paikan löytymistä työelämässä.
Asiat olisivat lopulta niin kuin koomikkoryhmä Mankeli kuvaili sketsissään
naisten hallitsemasta yrityksestä, ”Woman Powerista”: reskontran vastuumies
kertoo kotioloistaan ja yrityksen toinen jäljellä oleva mies
eturauhastulehduksestaan. Tämä ei kuitenkaan liene kaikkien yhteinen ihanne.
Niinpä en kannatakaan eri sukupuolten keinotekoista sovittamista toistensa
rooleihin. Pahimmillaan se merkitsisi kaaosta ja yhteiskunnallisen tehokkuuden
laskua.
Edellä esittämäni sukupuolijako on
työelämän fakta. Monikaan ei uskalla sanoa sitä suoraan, koska ihmiset eivät
luota kuulijoidensa arvostelukykyyn vaan pelkäävät naisliikkeen tuomiota, jonka
mukaisesti käsityskantaa pidettäisiin ”seksistisenä”, ”stereotyyppisenä” tai
”rasistisena”. On kuitenkin parempi sanoa asiat suoraan kuin vetäytyä
valheellisuuteen. Työelämää leimaa sukupuolten kuilu. Yksi
mahdollisuus muuttaa asiantilaa voisi olla se, että naiset perustaisivat
kokonaan omia yhdyskuntiaan, jotka toimisivat alun alkaen naisten määrittämillä
perusteilla. Tällaisia ovat esimerkiksi sotilaskotiyhdistykset ja
Marttaliitto. Ne ovat esimerkkejä siitä, kuinka naisten organisaatiot toimivat
ja hyödyttävät koko yhteiskuntaa. Sukupuolten välinen ero pitäisi myöntää
yhteiskunnalliseksi ja työelämän rakenteita erottavaksi tosiasiaksi ja pyrkiä
siltä pohjalta kehittämään miesten ja naisten toimintatapoja ja
organisaatioita.
Epäilemättä yhteistoimintakin on mahdollista, mutta se vaatii
naisten sopeutumista miesten yhteiskuntaan, mistä on saatu esimerkkejä naisten
osallistuessa maanpuolustuksen. Tämä yhteensovittaminen ei ole kuitenkaan
välttämättä yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Joillakin aloilla saattaa olla
tarpeen, että tehtäviä hoitavat joko naiset tai miehet. Eristäytymistä omalle
saarelle voidaan pitää merkkinä ympäristön kielteisestä asennoitumisesta, mutta
myös tiettyjen toimialojen keinotekoisesta yhteensovittamisesta aiheutuu niin
paljon kitkaa, että se kumoaa koituvan hyödyn.
Sukupuolierossa sinänsä ei ole mitään
arvostelmista. Sen sijaan naisliikkeen pyrkimys edetä tasa-arvoon vain sukupuolieron
merkitystä vähättelemällä tai sukupuolieroa kiistämällä on osoittautunut
huonoksi kiertotieksi. Kun tasa-arvoa on koetettu luoda kiistämällä koko sukupuoliero,
uhanalaisiksi ovat joutuneet yhtä hyvin naiset kuin miehetkin. Kaksiarvoinen
sukupuoliero on todellisuudessa jäänyt voimaan postmodernistien
loitsulauseidenkin jälkeen. Se pysyy voimassa mitä ilmeisimmin myös tulevaisuudessa.
En puolusta naisten rynnäkköä työpaikkoihin,
kouluihin tai yliopistoihin, sillä ne ovat jo suureksi osaksi heidän
vallassaan. Sen sijaan pidän tärkeänä, että sukupuolten erot myönnettäisiin
työelämässä, sillä vain sitä kautta voitaisiin ymmärtää naisten ja miesten
ajattelu- ja toimintatapojen eroja ja päästä myös miehiä koskevaan tasa-arvoon
naisvaltaisissa ammateissa. Suomalaista miestä kehutaan aivan liian vähän.
4. Feministien kiero tiedepolitiikka
Feministien ongelmana on, että he kiistävät naisten ja miesten fyysiset
ja psyykkiset erot. Varsinkin niin sanotut queer-teoreetikot
ja postmodernistit pyrkivät luomaan tasa-arvoa edellä arvostelemani
samanlaisuuden oletuksen varaan. He kieltävät sukupuolieron kaksiarvoisuuden ja painottavat, että kaikki ovat ihan samanlaisia. Joissakin tapauksissa he kaivavat kuiluja väittäen, että erot eri ihmisten välillä estävät kaiken yhteisymmärryksen kertakaikkisesti ja lopullisesti ja ettei mikään yhteisymmärrys ole mahdollista. Myöskään tämä näkemys ei ole perusteltu, vaan erot ovat pelkästään suhteellisia, eivät absoluuttisia.
Todellisuudessa naisten ja miesten olemuserot
vaikuttavat siihen, miten he soveltuvat eri ammatteihin ja miten he suoriutuvat
työssä. Esimerkiksi palomiehet ovat yleensä miehiä, koska työ on fyysisesti vaativaa
ja koska miehet ovat keskimäärin fyysisesti vahvempia. Siksi olisi väärin
sensuroida palomiehen ammattinimikettäkään sillä perusteella, että se on
”seksistinen”, kuten feministinen liike näkee. On kelvotonta, jos totuutta
pitää ryhtyä kieltämään anonyymeillä kiertoilmaisuilla, joiden tuloksena
kaikkia sanotaan lopulta ”henkilöiksi”. Euroopan unionin parlamentissa
feministit ovat vieneet sukupuolieron kiistämisen niin pitkälle,
että heidän lobbauksensa vuoksi parlamentti kielsi jo jäsentensä kutsumisen
herroiksi tai rouviksikin! Ilmeisesti myöskään tenoria tai sopraanoa ei saisi
enää kutsua kyseisillä ammattinimikkeillä, vaikka heidän roolinsa ovat
väistämättä sukupuolisidonnaisia.
Miesten ja naisten sukupuolierolla saattaa olla merkitystä myös muissa
kuin fyysisissä ammateissa. Harvardin
yliopiston rehtori Lawrence Summers esitti vuonna 2005 eräässä tieteellisessä
konferenssissa väitteen, että synnynnäiset biologiset erot saattavat selittää sitä, miksi
luonnontieteissä on enemmän miehiä kuin naisia ja miksi miehet pärjäävät naisia
paremmin. Tarkalleen ottaen hän sanoi, että ”korkealla tasolla kykyjen
erilainen käytettävyys [the different
availability of aptitude at the high end]” saattaa johtua siitä, että ihmisillä
”on sisäisiä kykyjä ja kykyjen välillä vallitsevaa vaihtelua [there are issues of intrinsic aptitude, and
particularly of the variability of aptitude]”. Taloustieteilijänä hän kumosi lisäksi käsityksiä, joiden mukaan naisten
heikompi edustus luonnontieteissä johtuisi vain naisten sosiaalisesta tai
taloudellisesta asemasta.
Tulos oli, että feministit pakottivat Summersin
eroamaan rehtorinvirasta heti seuraavana vuonna, ja The Independent ‑lehti arvioi, että lausunto maksoi Summersille –
entiselle Bill Clintonin ajan valtiovarainministerille – paikan Barack Obaman
hallituksessa. Feminismi on tehnyt myös tieteestä pelkkää politiikkaa, jonka tuloksena
ihmisten täytyy vaalia korrektiutta ja pelätä menettävänsä virkoja. Entäpä,
jos Summersin monilla varauksilla varmisteltu ja kritiikkiä varten puskuroitu
väite sisälsikin vain tieteellisiä tosiasioita? Feministit eivät ottaneet hänen
perustelujaan kuuleviin korviinsa, vaan nirppanokkaisimmat heistä marssivat
ulos seminaaritilaisuudesta massachusettsilaisen biologin, Nancy Hopkinsin,
johdolla sekä syyttivät Summersia kokoustauolla ”seksismistä”.
Feministit
katsovat, että työelämässä ja koulutuksessa oleviin eroihin on syynä aina vain
syrjintä, ja he pitävät itseisarvona, että naisia ja miehiä on kaikilla
aloilla yhtä paljon. Näin ovat syntyneet sukupuolikiintiöt, joiden tuloksena
esimerkiksi Suomen hallitus ja Suomen Akatemian toimikunnat jakavat tuolinsa
tasan naisten ja miesten kesken. Myöskään 40 prosentin vähimmäiskiintiöt eivät ole
useimmissa tapauksissa perusteltuja, sillä työelämän omalta kannalta
olennaista ei ole tuijottaa sukupuoleen vaan maksimoida eri alojen tehokkuutta.
Poikkeuksena ovat ne alat,
joilla sukupuoli on työn, esimerkiksi rooleihin samastumisen, väline – niin kuin opettajan toimessa. Vähemmistökiintiöt on kuitenkin poistettu naisvaltaisilta aloilta, kuten
opettajankoulutuksesta, mutta ne on jätetty voimaan miesvaltaisille aloille
syrjinnän merkeiksi. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa luokanopettajaksi
opiskelemaan valittiin peräti 85,1 prosenttia naisia heti sukupuolikiintiöiden
poistamisen jälkeen. Tässä ei olisi arvostelemista, jos lopputulos vastaisi opiskelemaan haluavien
tahtoa, mikäli työmarkkinat tarvitsisivat etupäässä naisia ja mikäli naiset
ovat todellakin kiinnostuneempia luokanopettajan ammatista kuin miehet. Yhdellekään
näistä puolusteluista ei voida löytää näyttöä. Ongelman muodostaa lisäksi se,
että sukupuolikiintiöitä sovelletaan edelleenkin aloilla, jotka muutoin
muodostuisivat vapaan ja luonnollisen valikoitumisen pohjalta miesenemmistöisiksi.
Sukupuolikiintiöt
vääristävät tilannetta myös siksi, että ne nostavat ihmisiä virkoihin
pätevyyksien ohi. Esimerkiksi Suomessa naisten on helpompi saavuttaa
ministerinvirka kuin miesten. Miehet ovat poliitikkoina keskimäärin ansioituneempia,
ja siksi naisten nostaminen ministerinvirkoihin miesten ohi kohtelee kaltoin
miessukupuolta. Todellinen tasa-arvohan toteutuisi, jos ansiot ratkaisivat
eikä sukupuoli vaikuttaisi. Sen sijaan tie naisministeriksi on paljon
lyhyempi kuin miesministeriksi, ja naiskiintiöiden täytteeksi on usein vaikea
löytää henkilöitä, jotka voitaisiin nimittää miesten ohi edes jokseenkin
uskottavilla syillä. Sama sukupuolella politikoimisen ongelma kohdataan Suomen
Akatemian virkojen täytöissä ja professorinvirkojen täytöissä, vaikka professorinvirkoja
ei olekaan toistaiseksi kiintiöity sukupuolen mukaan.
Työelämän
sukupuolijaot johtuvat yleensä sukupuolten erilaisesta soveltuvuudesta eri
tehtäviin, ja juuri tämän seurauksena tehtäviä hoitamaan on alun perin
palkattu tiettyä sukupuolta olevat henkilöt. Sukupuolten erilaiset
voimasuhteet eivät siis ole seuranneet syrjinnästä eivätkä pahasta tahdosta
vaan työelämän ja työtehtävien omasta olemuksesta.
Naisliikkeen
politikointi lyö korvalle tieteellistä totuuden tavoittelua ja
tiedonmuodostusta. Feministien premissinä on usein oletus, että naisia
väistämättä sorretaan, toisin sanoen ”tutkimuksen tulos” on päätetty etukäteen,
ja sitten on vain kerätty todistusaineistoa tukemaan tätä väitettä. Sen sijaan
tieteellinen tutkimus lähtee hypoteesista, joka on ainakin periaatteessa
testattavissa. Sitten etsitään todisteita hypoteesin puolesta ja pohditaan
mahdollisia vastatodisteita. Jos hypoteesin tueksi ei löydy todisteita, se
hylätään. Tutkimus julkaistaan ja se alistetaan kritiikille. Leimallista on,
että feministit ovat ummistaneet korvansa feminismin omaa teorianmuodostusta
korjaavalta kritiikiltä, ja he pitävät palautetta ”sovinismina” tai
”rasismina”, mikä ei todista ainakaan päättelyn eikä asiallisen keskustelun
taidosta.
Kuten
jo edellä totesin, tasa-arvo ei ole itseisarvo, eikä sitä pidä pyrkiä toteuttamaan kaikilla alueilla. Miten esimerkiksi kissojen ja koirien tasa-arvo toteutuisi?
Mahdollisuuksien tasa-arvo on kannatettavaa, mutta ei samanlaisuuden oletukseen
perustuva tasa-arvo. Mahdollisuuksien tasa-arvo tarkoittaa käytännössä sitä,
että (1) kaikkia ihmisiä pidetään tasa-arvoisina lain edessä, (2) kaikilla on
yhtäläinen oikeus elämään, (3) kaikilla on yhtäläinen oikeus saada koulutusta, terveyspalveluja ja sosiaaliturvaa,
(4) kaikilla kansalaisilla on yhdenvertainen oikeus vaikuttaa politiikassa, (5)
kaikilla on samanlainen vastuu itsestään ja toisista ihmisistä ja (6) kaikilla
on yhtäläiset mahdollisuudet taloudelliseen toimintaan sekä onnellisuuden
tavoitteluun rehellisen kilpailun kautta. Sen sijaan feministit jaksavat
vertailla omenoita appelsiineihin. Feminismi onkin eräänlainen nykyaikainen
rasismin muoto: ihmisiä ei arvioida yksilöinä vaan heidän
sukupuolensa mukaan. Paljon mielekkäämpää olisi arvioida
yksilöitä sellaisten ominaisuuksien suhteen, jotka ovat merkityksellisiä ja
vertailukelpoisia kaikkien toimintaan
tai työtehtävään liittyvien tekijöiden kannalta.
5. Miehet alipalkattuina
Feminismin
tuottamat pulmat tulevat selvästi näkyviin palkkapolitiikassa. Feministit ovat
toistuvasti syyttäneet, että naiset saavat huonompaa palkkaa kuin miehet.
Heidän useasti esittämänsä väite on, että naisen euro on 80 senttiä (siitä siis
puuttuisivat ne tarpeelliset 20 cm). Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen
tutkijat Ossi Korkeamäki ja Tomi Kyyrä ovat kuitenkin kumonneet tämän kliseen.
He huomauttavat, että kyseisissä arvioissa on verrattu eri aloja keskenään, kun pitäisi verrata samalla alalla toimivia miehiä ja naisia. Näin laskettuna ero
kaventuu 4 senttiin, ja sekin saattaa selittyä ”sukupuolisidonnaisilla eroilla
työpanoksessa”. Kun huomioon otetaan lisäksi miesten sitoutuminen ja uhrautuminen työelämässä
sekä heidän keskimäärin pitemmät työpäivänsä, palkkaerot poistuvat lähes
kokonaan. Jos verrataan kokonaistuloja suhteessa työaikaan, palkkasyrjinnän
uhreiksi osoittautuvat miehet.
Tilastotutkija Pauli Sumanen on
osoittanut kirjassaan Valhe, emävalhe, ”naisen
euro on 80 senttiä” (2009), että viralliset tilastot on laadittu
tarkoitushakuisesti naisia suosiviksi, sillä niissä vertailujen lähtökohtana on
pidetty ansiotasoa eikä palkkatasoa. Ansiotaso tarkoittaa tietyn ajankohdan bruttoansioita.
Palkkataso puolestaan tarkoittaa palkan määrää samanlaista yhteisverrannollista
työaikayksikköä kohti. Tilastokeskuksen tulo- ja varallisuustilaston 2006
mukaan naisten ansiotulot valtionverotuksessa ilman pääomatuloja olivat 40 256
miljoonaa euroa ja miesten 51 935 miljoonaa euroa. Näin ollen naiset
näyttäisivät saaneen ansiotuloja 77,5 prosenttia siitä, mitä miehet saivat.
Vertailu jätetäänkin useimmiten tähän. Analyysia on kuitenkin syytä jatkaa. Jos
esiin kaivetaan Tilastokeskuksen julkaisu Sukupuolten
tasa-arvo – Naiset ja miehet Suomessa 2007, voidaan havaita, että
Tilastokeskuksen tekemän työvoimatutkimuksen mukaan miesten ja naisten tekemät
työtunnit Suomessa vuonna 2006 olivat: naiset 1772,7 miljoonaa tuntia ja miehet
2282,4 miljoonaa tuntia. Naiset tekivät siis 77,7 prosenttia siitä
tuntimäärästä, jonka miehet tekivät. Kun ansiotulot jaetaan työtuntien
määrällä, saadaan keskituntipalkka, joka naisilla oli 22,71 euroa ja miehillä
22,75 euroa. Kun miesten tekemään työhön lisätään miehiltä vaadittu lähes
ilmainen maanpuolustustyö, miesten keskituntiansioksi saadaan 22,21 euroa, joka
on 50 senttiä vähemmän kuin naisilla! Paremmin palkatuiksi osoittautuvat siis
naiset, ja niinpä väite, jonka mukaan naisten eurosta puuttuisi jotakin,
voidaan ymmärtää enintään symboliseksi kateuden ilmaisuksi miehiä kohtaan,
mutta taloudellista tosiasiapohjaa sillä ei ole.
Väitteet naisten heikommasta
palkkauksesta ovatkin vain yksi osa feministien lietsomaa sukupuolten sotaa. Edellä
esitettyä laskemaa vastaan voidaan kenties huomauttaa, että siinä ei oteta
huomioon työn laatua vaan ainoastaan palkkauksen ja tuntien määrä. Mikäli
huomioon otetaan myös työn laatu eli se, millaista työtä naiset ja miehet
tekevät tuon likipitäen saman keskimääräisen tuntipalkkansa vastineeksi,
saadaan tulos, joka on miehille raskaasti tappiollinen. Keskituntiansiot ovat
sekä naisilla että miehillä lähes samat, vaikka miehet tekevät laadullisesti keskimäärin
vaativampaa työtä kuin naiset. Väittäähän naisliike itsekin, että miehet
toimivat paljon korkeampitasoisissa tehtävissä kuin naiset. Ja silti miesten ja
naisten keskimääräisiksi tuntipalkoiksi asettuu kaikki alat huomioon ottaen
lähes sama. Tämä on mahdollista vain, jos miehet saavat työn vaativuus huomioon
ottaen keskimäärin huonompaa palkkaa kuin naiset.
Naisliikettä suosivassa tutkimuksessa työn vaativuustasosta pyritäänkin vaikenemaan, jotta miesten
alipalkkaus ei paljastuisi. Virheellistä tutkimusta on tehty esimerkiksi niin,
että on verrattu lentokapteenien (joista suurin osa on miehiä) ja lentoemäntien
(joista suurin osa on naisia) palkkausta. Kun lentokapteeneilla on parempi
palkka kuin lentoemännillä, on päätelty, että miehet saavat parempaa palkkaa
kuin naiset, että tasa-arvo ei toteudu ja että naisten ja miesten erilainen
keskiarvopalkka on väärin. Luotettavan tutkimustuloksen saamiseksi olisi
pitänyt vertailla naisten ja miesten palkkoja samojen ammattien sisällä,
jossa ne ovat samat. Toimiessaan lentokapteenina nainen saa kokemus ja erilaiset
lisät huomioon ottaen samaa palkkaa kuin mieskin. Samoin naiset ja miehet
saavat toimittajan työstä täsmälleen samaa palkkaa Yleisradiossa. Naisten ja
miesten keskiarvopalkkojen vertailu alasta riippumatta onkin harhaanjohtavaa ja
tyypillistä iltapäivälehtijournalismille, jolla feministit kiihottavat toisia
naisia tarttumaan aseisiin miehiä vastaan. Se, että naiset voivat saada
esimerkiksi lentoyhtiöissä kaikki ammatit huomioon ottaen miehiä keskimäärin alempaa
palkkaa, ei johdu ihmisten sukupuolesta vaan siitä, että eri ammateissa todellakin
maksetaan erilaista palkkaa. Se taas perustuu muun muassa työvoiman
saatavuuteen, vaadittavaan koulutukseen ja työtehtävien tuottavuuteen, ei
sukupuoleen. Eri tavoin palkattuihin ammatteihin ihmiset puolestaan hakeutuvat
oman vapaan valintansa ja heidän ominaisuuksiinsa perustuvan puolueettoman
karsinnan mukaan (pois lukien naisia suosivat kiintiöt aloilla, joilla naiset ovat vähemmistönä, ja vastaavien puuttuminen miehiltä).
Väite
naisten palkkasyrjinnästä on paradoksi siksi, että jos naisilla on hiemankin
alempi palkka, se tekee naisista työnantajien kannalta houkuttelevampia ja
antaa siten naisille etua työpaikkojen täytössä. Koska työnantajat eivät voi
lakien vuoksi palkkasyrjiä naisia, on pääteltävä, että myymällä työvoimaansa
omasta aloitteestaan miehiä edullisemmin naiset tulevat syrjineiksi miehiä. Kun
naiset tätä kautta työllistyvät miehiä paremmin, sukupuolisidonnaiset erot
kokonaisansiotasossa poistuvat, ja pitkällä aikavälillä naiset paljastuvat
miehiä parempituloisiksi. Ei olekaan ihme, miksi suurin yksittäinen
syrjäytyneiden ryhmä Suomessa on yksinäiset miehet.
Myös
yksilökohtaiset erot ovat merkittävämpiä kuin sukupuoliryhmien erot varsinkin
sopimuspalkatuilla ja tulospalkatuilla aloilla. Ei ole reilua valittaa
palkkaeroista, jos tietty työntekijä on tehokas ja tekee viikon työt kahdessa
päivässä yhtä laadukkaasti kuin toinen työntekijä kahdessa viikossa. Sen sijaan
on oikeudenmukaista maksaa samaa palkkaa jokaista tehtyä tuotantoyksikköä
kohti. Kokonaan toinen kysymys on se, onko reilua, että ihmiset ovat
tehokkuuksiltaan erilaisia. Se taas on yhteiskunnallinen tosiasia, ja mikäli
sopimuspohjaiset järjestelyt eivät miellytä, työntekijä voi aina vaihtaa
sellaiseen työpaikkaan tai sellaiselle alalle, jolla maksetaan taulukkopalkkaa
tuntien mukaan riippumatta työpanoksesta.
6. Feministien itkunaihe: äitiys
Feministien
eräs parkumisen aihe yliopistollisten virkojen jaon ja palkkauksen ohella on
nuorten naisten vaikeus saada vakituista työtä. Työnantaja, joka välttelee
nuorten naisten palkkaamista, on harvoin kuitenkaan naisvastainen.
Todennäköisempää on, että mahdollisimman suurta liikevoittoa ja hyötysuhdetta
tavoitteleva työnantaja ei haluaisi maksaa työntekijänsä äitiydestä koituvia
kuluja ja palkata hänen tilalleen sijaista. Lisäksi työnantajat arvostavat
työntekijöidensä kykyä sitoutua töihinsä yhtäjaksoisesti eivätkä katso
poissaoloja hyvällä. Juuri tämän takia esimerkiksi parturikampaamot eivät
palkkaa mielellään ketään vakituiseen työsuhteeseen vaan pestaavat
palveluyrittäjiä tai myyvät tuolipaikkoja, jolloin jokainen tulokas toimii
itsenäisenä yrittäjänä jakaen kiinteät kustannukset ja asiakkaat muiden
kanssa. Palveluyrittäjät eivät pääse osallisiksi työnantajan sosiaalisesta
huolenpidosta, mutta toisaalta tässä toteutuu palkkauksen tasa-arvo tehokkuuden
suhteen. Olisi myös kohtuutonta edellyttää työnantajilta yksipuolista
vastuunottoa työntekijöistä tai syyttää yrittäjiä naisvihasta.
Tietenkin
myös miehet pitävät vanhempainvapaita, mutta menetettyjä työpäiviä koituu
vähemmän. Sen sijaan äitiyden mahdollisuus ja siitä seuraavat velvollisuudet
ovat luonnon naisille sanelemia asioita. Työelämä puolestaan vaatii
tehokkuutta. Naiset ilmoittavat usein äitiyslomalle jäämisestä heti vakituisen
työpaikan saatuaan, eikä äidiksi aikomattomienkaan naisten työnsaantia edistä
se, että työnantajat eivät saa tiedustella lastenhankintasuunnitelmia naisilta
suoraan. Siksi työnantajat yksinkertaisesti varovat palkkaamasta naisia.
Naisten tehtäväksi jää valita, tavoittelevatko he uraa vai synnyttävätkö he
lapsia. On muistettava, että myös äidin rooli on kunnioitettava, eikä
työelämästä sivuun jääminen sillä perusteella ole kielteinen asia. Naisten
pitäisi vain hyväksyä klassisen logiikan tosiasia: ihminen ei voi olla
kahdessa paikassa yhtä aikaa.
Naisten
synnyttäjänominaisuuteen ja äidinrooliin liittyviin ongelmiin on lähinnä kaksi
hypoteettista ratkaisua. Ensinnäkin (1) työnantajien voitaisiin antaa syrjiä
naisia avoimesti sillä perusteella, että naiset jäävät äitiyslomalle. Tällöin
työnantajat pitäisi tosin velvoittaa ilmoittamaan kyseisestä politiikasta
asiakkailleen ja muille sidosryhmilleen, jolloin näillä olisi mahdollisuus
esimerkiksi boikotoida kyseistä työnantajaa. Ongelmana on, että syntyvyys
varsinkin korkeasti koulutettujen ja palkattujen naisten keskuudessa laskisi,
sillä juuri heidän tapauksessaan äitiyslomalla oleskelu on tulonmenetyksen
vuoksi epäedullisinta sekä työnantajille että työntekijöille itselleen. Toinen
(2) vaihtoehto olisi, että työnantajien ei tarvitsisi kantaa naisten äitiydestä
mitään kustannuksia vaan kaikki pantaisiin valtion maksettavaksi. Ongelmaksi
tulisi tällöin se, että lapsiperheen perustamiseen liittyvät kulut
siirrettäisiin veroina myös niiden ihmisten riesaksi, jotka eivät ole osallisia
toisten ihmisten lastenhankintaan. Tätä vaihtoehtoa voitaisiin kuitenkin
puoltaa sillä, että väestön ja työvoiman uusintamisesta on hyötyä koko yhteiskunnalle.
On
tosin vaikea sanoa, kumpi malli edellä esitetyistä ääriratkaisuista olisi
ehdottomasti parempi. Vertailun kautta kuitenkin valottuu, että nykyään
Suomessa eletään eräänlaisessa kompromissitilanteessa, ja lapsia tekevien
ihmisten odotetaan ottavan kohtuullisesti vastuuta omasta
perhesuunnittelustaan. Vaikka tämä käytäntö ei ole kaikkien kannalta
mahdollisimman hyvä, sitä voidaan puoltaa, sillä se ei ole myöskään kenenkään
kannalta äärimmäisen huono.
Naisten
ja lasten asema ei ole pelkkää elämänuskoa, kukkeutta ja äitiyden ihanuutta
säteilevä asia. Feministinen liike käyttää tätä nykyä lapsia hyväkseen omia
etuja kerjätessään ja heikentäessään isien oikeutta lapsiin. Arno Kotron ja Hannu T. Sepposen artikkelikokoelmaan Mies vailla tasa-arvoa kirjoittanut sosiaalityöntekijä Timo Kitunen
on tuonut julki, että miehiä syrjitään usein sosiaalitoimen käytännöissä.
Esimerkiksi huoltajuuskiistoissa naiset korjaavat yleensä voiton.
Sosiaalityöntekijöistä suurin osa on naisia, ja he vetävät yhtä köyttä
sukupuolen sisäisen solidaarisuuden merkiksi. Naispuoliset sosiaalityöntekijät
määräävät lapset useimmiten heidän äideilleen avioerotilanteissa. Naiset ovat tilastojen valossa myös väkivaltaisia paljon
useammin kuin julkisessa sanassa annetaan ymmärtää. Perheväkivallasta
syytellään yleensä vain miehiä, vaikka naisten tekemät lasten pahoinpitelyt
ovat huomattavasti useammin naisten kuin miesten suorittamia.
Myös se henkinen väkivalta, jota naiset
harjoittavat miehiä kohtaan nalkuttamisen, vähättelyn ja ivaamisen muodossa,
pitäisi ottaa huomioon.
Niitä kohtaa jatkuvasti feministien retoriikassa, ja olisikin parempi, että
naisliikkeen edustajat ryhtyisivät kannattamaan tasa-arvoa feminismin sijaan.
Käsittämätön on myös feministien halu kitkeä kaikki seksuaalisen kiinnostuksen
ilmaisut työpaikoilta, jopa eduskunnasta, kuten vuoden 2008 keväällä käyty kiista
osoitti.
Ristiriitaista on, että feministit vaativat aikoinaan seksin ja pornografian
vapauttamista, mutta nyt he haluaisivat sulloa vapaan seksin, pornografian ja
seksuaalisuutta koskevan argumentaation takaisin kaappiin. Feministit sanovat
avointa seksuaalisuuden ja sukupuolen esittämistä ”todellisuuden
pornoistumiseksi”. Itse kutsun feministien harjoittamaa pelottelua ja
uhkakuvien maalailua seksuaalisuuden
vaarallistamiseksi. Seksuaalisten intohimojen ja nautintojen vaarallisiksi
julistaminen ilmaisee feministeille tyypillistä kastraatiolla uhkailua, joka
psykoanalyyttisesti tulkittuna juontanee juurensa heidän peniskateudestaan.
Miksi feminismi on epäoikeudenmukaista?
Naisten käyttämä valta on huomaamatonta ja perin ideologista, sillä se nojaa poliittisesti korrekteina pidettyihin normeihin, aivan niin kuin lännenelokuvista tuttu naistenpalvontakin. Feministien vallankäyttö saa ilmaisunsa esimerkiksi henkisenä panetteluna ja nalkutuksena, jopa miessukupuoleen kohdistuvana systemaattisena parjauksena. Naisten harjoittama perheväkivalta on osoittautunut paljon luultua yleisemmäksi. Esimerkiksi lapsia pahoinpitelevä vanhempi on huomattavasti useammin nainen kuin mies, mutta tutkimusten tuloksista on vaiettu mediassa, ja tieteilijöiltäkin tulokset ovat jääneet julkaisematta.
Ja tasa-arvoviranomaisten toimistot on puolestaan kansoitettu lähes pelkästään naisilla. Myös Suomen Miestutkimuksen Seuran ovat valloittaneet feministiset tutkijanaiset sukupuolisyrjinnän kieltoa hyväkseen käyttäen. Olisi hauska tietää, minkälaisen kiljumisen feministit aloittaisivat, jos me kriittiset miestutkijat tekisimme vastaavanlaisen hyökkäyksen ja pyrkisimme soluttautumaan femakoiden kuppikuntiin. Me filosofit emme toisaalta tarvitse kollektiivisia käsikassaroita ajatustemme todenperäisyyden vakuuttelemiseksi, ja feminististen yhdistysten merkitys onkin pelkästään valtapoliittinen: liittoutua yhteen joukkovoiman merkiksi ja yhteiskunnan tukien kerjäämiseksi.
”Kriittiseksi miestutkimukseksi” feministit ovat määritelleet vain oman tutkimustoimintansa antaen ymmärtää, että se on jonkinlainen poikkeus yleislinjasta ja että miesten tekemä tutkimus on ”epäkriittistä”. Oman käsitykseni mukaan naiset syrjivät miehiä yhteiskunnassa ja kodeissa. Feministien tekemä naistutkimus on miehiä syyllistävää ja patologisoivaa. Alistettuja ovat miehet eivätkä naiset. Lopuksi luettelo syistä, jotka johtavat miesten syrjityksi joutumiseen naisten maailmassa.
1) Opettajakunnan naisvaltaisuus, joka johtaa poikien vieraantumiseen koulutyöstä, sekä lukioiden naisvaltaisuus, jonka vuoksi selvä enemmistö oppilaista on tyttöjä.
2) Naisten ideologinen suosiminen, jonka kautta tytöille tyypillisistä ominaisuuksista (kuten kiltteydestä) palkitaan ja joka saa tytöt näyttämään koulussa paremmin menestyviltä, vaikka tosiasiassa vaikutelma poikien ”hitaammasta kehityksestä” ja ”koulunvastaisuudesta” johtuu vain heidän älyllisyydestään, toisin sanoen siitä, että pojat haluavat ymmärtää, mitä he oppivat ja mitä heille opetetaan.
3) Tyttöjen koulukiltteydestä seurannut yliopisto-opiskelijoiden naisvaltaisuus, jonka merkiksi vain yksi Helsingin yliopiston tiedekunnista on enää miesenemmistöinen.
4) Mieskiintiöistä luopuminen ja naisliikkeen haluttomuus edes keskustella mieskiintiöiden palauttamisesta esimerkiksi opetusalalle.
5) Ministerinpostien, lautakuntien ja muiden julkisten virkojen naiskiintiöt, joiden mukaan tuolit jaetaan tasan tai 40 prosentin vähemmistökiintiöitä noudattaen, vaikka sukupuolella ei olisi merkitystä tehtävien kannalta ja vaikka siten ohitetaan pätevämpiä yksilöitä.
6) Feminismille tyypillinen ihmisten arviointi heidän sukupuolensa mukaan eikä yksilöllisten ominaisuuksiensa perusteella.
7) Feministien luoman historiallisen vastakkainasettelun toistaminen, joka nykyään ylläpitää feministien omaa valta-asemaa.
8) Asevelvollisuuden kohdistaminen vain miehiin.
9) Naisten alemmiksi väitettyjen palkkojen paljastuminen yhtäläisiksi, kun vertailu suoritetaan samantasoisten tehtävien välillä eikä kaikkien samalla alalla toimivien välillä.
10) Naisten palkkojen paljastuminen miesten palkkoja korkeammiksi, kun ne suhteutetaan miesten tekemään pitempään työpäivään, kokemukseen, työn vaativuuteen ja työuraan.
11) Naisten määrällinen ja ideologinen ylivalta esimerkiksi kirjastotoimessa, hoito- ja terveysalalla ja julkaisutoimessa, esimerkiksi naistenlehdissä ja kustantamoissa.
12) Naisten harjoittaman väkivallan viimeaikainen paljastuminen oletettua laajemmaksi ja lapsiin kohdistuvan perheväkivallan osoittautuminen lähes yksinomaan naisten harjoittamaksi.
13) Naisten harjoittaman henkisen väkivallan, esimerkiksi nalkutuksen, solvaamisen, herjaamisen ja parjaamisen jättäminen huomiotta väkivalta- ja kiusaamistutkimuksissa.
14) Normi, jonka mukaan naiset käyttävät heterosuhteissa päätösvaltaa ja miehet pelkkää aloitteentekovaltaa (jatkuva ”miesten haku” ja naisten passiivisuus seksuaalisen vaihdon markkinoilla).
15) Heteronaisten harjoittama seksuaalisen tyydytyksen säännöstely ja ehtojen asettaminen heteromiehille sekä siitä seuraava naisten mahdollisuus pidättää miehiltä seksiä ja myös myydä sitä seksuaalisessa puutteessa pidetyille miehille.
16) Naisten tapa siirtää tuloja ja varallisuutta miehiltä haltuunsa perheissä.
17) Naisten omaksuma käytäntö tukeutua toisten naisten apuun sosiaalitoimessa, jossa viranhaltijoina toimivat naiset määräävät lapset valtaosassa tapauksista äideille huoltajuuskiistoissa.
18) Tasa-arvovirkojen täyttäminen lähes yksinomaan naisilla.
19) Naisliikkeen ja feministien haluttomuus ottaa huomioon miestutkijoitten ja tutkijamiesten esittämää informaatiota ja kaiken kriittisen tutkimuksen tuomitseminen perusteettomasti pseudotieteeksi.
20) Naisliikkeen kyvyttömyys ymmärtää, että niin naiset kuin miehetkin etenevät urallaan lähinnä täyttäessään tyypiteltyjä rooliodotuksia, jotka eivät ole heidän oman sukupuolensa syytä.
21) Naisliikkeen vallantavoitteluun liittyvä haluttomuus purkaa valta-asetelmia ja sen asemasta heittäytyä itse vallan käyttäjäksi valtaa saatuaan.
22) Naisliikkeen haluttomuus ymmärtää miesten paremmiksi väitettyjen asemien ja palkkojen takana olevaa uhrautumista, sitoutumista ja omistautumista.
23) Naisliikkeen haluttomuus tunnustaa, että miesten väitettyyn valta-asemaan sisältyy suuria vastuita ja riskejä.
24) Naisille suoritettavat paremmat ja systemaattiset terveystarkastukset, kuten mammografia.
25) Miehille yleisempien ammattien suurempi kuluttavuus ja vaarallisuus.
26) Edellisistä seurannut naisten pitempi keskimääräinen elinikä.
Mitä pitäisi tehdä?
Edellä mainitut ongelmat olisi helppo korjata kääntämällä asiaintilat todellista tasa-arvoa edustavaan muotoon. Miehet pitäisi vapauttaa feministisen liikkeen harjoittamasta syyllistämisestä ja seksuaalivähemmistöt queer-teoreettiselle feminismille tyypillisestä biologisten ominaisuuksien ja kaksiarvoisen sukupuolieron kiistämisestä. Kaiken pitäisi alkaa vääristelevän tutkimuksen kumoamisesta. Esimerkiksi yliopistojen naistutkimusyksiköt ja naistutkimuksen virat pitäisi lopettaa ja korvata sukupuolijärjestelmien tutkimusyksiköillä ja viroilla.
Tärkeintä olisi kuitenkin korjata väärään tiedonmuodostukseen johtaneita asenteita. Naisten ja miesten pitäisi oppia ymmärtämään, paitsi toisiaan, eritoten itseään. Heteroseksuaalista valtakulttuuria leimaavan naisten ja miesten välisen kiistelyn takana on luullakseni paljon salattua kärsimystä, joka kätkee seksuaalisen tyydytyksen vajaatiloja. Ihmiset eivät saa toisiltaan, mitä haluavat. Myös tämä on osa ahdasmielisyyden ja estoisuuden leviämistä yhteiskunnassa, ja sen syynä on uuskonservatiivinen ja uusviktoriaaninen seksuaalisuuden vaarallistaminen.
Kyse ei ole kuitenkaan ollut vain ahdistuksesta, kurjuudesta eikä tiedon puutteesta. Myös tasa-arvoon vetoaminen on immanentti ja banaali lähestymistapa. Asiat on kavennettu sosiaalidemokraattiseen hölinään joissakin komiteoissa, tai ne on puhuttu vereslihalle iltapäivälehtien väkivalta- ja raiskauskeskusteluissa, joita leimaavat moralistinen paatos ja tuomiomieli. Tasa-arvoa yritetään luoda samanlaistamalla, vaikka tasa-arvon pitäisi rajoittua vain ihmisten yhteiseen ihmisarvoon.
Ihmisiltä puuttuu kykyä ymmärtää ikävän ja kaipauksen luonnetta. He eivät ymmärrä oman asemansa traagisuutta, mikä on surullista. Kaikki näyttävät tavoittelevan jotakin parempaa, mutta he eivät anna itselleen siihen oikeutta vaan toimivat esteinä omalle itselleen. Siksi naisten ja miesten dialogi tarvitsisi sydämellisyyttä ja myötäelämisen kykyä. Erityisesti naisten tulisi antaa itselleen oikeus olla seksuaalisesti vapautuneita, ja heitä tulisi rohkaista nauttimaan seksistä.